Våra verktyg

Ladda gärna ner och använd våra verktyg – sprid gärna vidare!
Kom ihåg att alltid skriva att Drivhuset är upphovsgivare och behåll filerna i originalskick.

Tips! När du använder verktygen kan vår AI Maia hjälpa dig förstå hur du ska använda verktygen och även bolla idéer kring din idé. Testa MAIA!

Business Model Canvas

Business Model Canvas är en affärsmodell som beskriver din verksamhet i olika delar. Här har vi dessutom kopplat på viktiga hållbarhetsdimensioner!

Lean Canvas

En Lean Canvas är ett verktyg för att snabbt och enkelt beskriva och testa en affärsidé eller ett projekt. Det är en variant av Business Model Canvas, men mer anpassad för startups och innovation.

teamöverenskommelsen

Denna team-överenskommelse ger er möjlighet att skapa en stark grund för samarbete. Genom fokus på arbetsprocess, social miljö, vision, nätverk och uppföljning kan ni skräddarsy er överenskommelse och främja en positiv och effektiv teamdynamik.

Empatikartan

Ett verktyg som hjälper dig att få en djupare och mer personlig förståelse av kunden. Vad känner, säger, tänker och gör dina kunder?

Möjlighetskartan

Vad har just du för kompetenser och möjligheter när det gäller företagande? Identifiera vad du tycker är roligt, vad du är bra på och inom vilket område du skulle behöva ta hjälp av någon

Partnerkartan

Den här mallen hjälper dig att lista dina möjliga partners, hur ni skulle kunna samarbeta, vad ni har för resurser och varför ni skulle vilja bli partners.

TOOKIG CANVAS

TOOKIG är Drivhusets ledarskapsmetod där vi väljer oprövade vägar och siktar mot nya okända lösningar. Det här verktyget hjälper dig att värdera de olika delarna av ett projekt eller uppdrag.

Värdeskaparen

I den här modellen möts dina produkter och tjänster – och kundens problem och önskning.

Konkurrentkartan

Differentiering och positionering. Hur vill du skilja dig från dina konkurrenter och hur vill du att dina kunder ska uppfatta ditt erbjudande i förhållande till dina konkurrenters erbjudanden? Vad får dig att sticka ut från mängden.

Kundresan

Kundresan handlar om att förstå varje steg kunden tar – från första kontakt till lojalitet. Genom att analysera behov, beteenden och upplevelser kan entreprenören skapa värde och bygga starkare relationer. En tydlig kundresa hjälper också företaget att utveckla produkter och tjänster som verkligen möter kundens förväntningar.

Blue Ocean strategy

Blue Ocean Strategy handlar om att skapa nya marknader istället för att tävla på befintliga. Genom innovation och nytänkande kan entreprenörer erbjuda unikt värde som skiljer dem från konkurrenterna. Strategin fokuserar på att göra konkurrensen irrelevant genom att skapa efterfrågan där den tidigare inte fanns.

Branschkartan

Branschkartan ger entreprenörer en översikt över hur olika aktörer och krafter påverkar marknaden. Genom att analysera trender, konkurrenter, kunder och globala frågor kan man förstå sin position och identifiera möjligheter till tillväxt. Den hjälper företag att fatta strategiska beslut och hitta sin plats i branschen.

Röda tråden

Röda tråden är den tydliga linje eller struktur som binder ihop idéer och budskap. Den hjälper läsare eller åhörare att följa resonemanget utan förvirring. För entreprenörer är den viktig för att kommunicera utmaning/problem, konsekvens, lösning och nyttan på ett klart och sammanhängande sätt.

Känslozonerna

Känslozonerna i en grupp visar hur utmaning och stöd påverkar utveckling. Hög utmaning med högt stöd ger mest tillväxt, medan låg utmaning och lågt stöd minskar engagemanget. Balansen mellan stöd och utmaning avgör gruppens motivation och prestation.