Att bidra till samhället genom att skapa arbetstillfällen, stödja hållbarhet eller engagera sig i välgörenhet och samhällsprojekt. Socialt värdeskapande, även känt som ”social value creation” på engelska, syftar på aktiviteter och strategier som företag och organisationer antar för att skapa positiva samhällseffekter och förbättra människors liv och välmående. Det handlar om att gå utöver ekonomiskt värdeskapande och aktivt bidra till sociala frågor och samhällsbehov.
Läs mer om en av våra stjärnor
REDLOCKER: ETT VIKTIGT STEG MOT EN MER JÄMSTÄLLD FRAMTID
Entreprenörerna Liza och Clara skapade för två år sedan sitt UF-företag RedLocker. Sedan dess har de tagit RedLocker till restauranger, hotell, arbetsplatser, skolor och hela vägen till en statlig nivå!
Liza och Clara tyckte att det var så konstigt och orättvist att nästan inga arbetsplatser och skolor erbjöd gratis mensskydd inne på toaletterna, så som de gör med toalettpapper och tvål. Varje dag menstruerar cirka 800 miljoner människor runt om i världen och en har mens i snitt 6,25 år under sin livstid. Menstruationen påverkar personens mående i vardagen, såväl i arbetslivet som i skolan. RedLocker ser till att alla får rätt förutsättningar för att klara av sin vardag, oavsett vilken dag i månaden det är. Det är hög tid att normalisera mensskydd och göra det till en naturlig del av en toalettmiljö.
Läs mer här. På deras hemsida kan man bland annat som privatperson anonymt tipsa om en plats som saknar mensskydd.
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok