Verktyg Loopa & Tookig
Här hittar du flera olika verktyg som kan hjälpa dig att lyckas med värdeskapande, idéutveckling och ditt ledarskap i osäkra projekt eller processer (Tookigt ledarskap).
Hållbar Business Model Canvas
Business Model Canvas är en affärsmodell som beskriver din verksamhet i olika delar. Här har vi dessutom kopplat på viktiga hållbarhetsdimensioner!
Empatikartan
Ett verktyg som hjälper dig att få en djupare och mer personlig förståelse av kunden. Vad känner, säger, tänker och gör dina kunder?
Känslo-berg-och-dal-banan
Så här ser verkligheten ut i en målsökande och tookig process. Var någonstans befinner du dig?
Känslozoner
Här är en enkel visualisering av vilka känslozoner som finns och hur man kan använda sig av dem i sitt ledarskap i tookiga projekt och processer.
Kundresan
Kundens upplevelse av ditt erbjudande som en resa genom interaktioner och över tid. Syftet är att förstå hur upplevelsen av en produkt/tjänst påverkar din kund och ditt varumärke – vilka kundvärden du skapar eller saknar.
Lean Canvas
En mall som bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Få en översikt av din affärsplan på en enda sida och se snabbt vilka möjligheter som finns.
Möjlighetskartan
Vad har just du för kompetenser och möjligheter när det gäller företagande? Identifiera vad du tycker är roligt, vad du är bra på och inom vilket område du skulle behöva ta hjälp av någon.
Partnerkartan
Den här mallen hjälper dig att lista dina möjliga partners, hur ni skulle kunna samarbeta, vad ni har för resurser och varför ni skulle vilja bli partners.
Tookig Canvas
TOOKIG är Drivhusets ledarskapsmetod där vi väljer oprövade vägar och siktar mot nya okända lösningar. Det här verktyget hjälper dig att värdera de olika delarna av ett projekt eller uppdrag.
Värdeskaparen
I den här modellen möts dina produkter och tjänster – och kundens problem och önskningar.