De har vågat utmana studenterna på högskolan

Nyhet 29 sep 2014 Skrivet av: Anna Lärk Ståhlberg

Uppdragen har varit många och minst sagt av olika karaktär. Men vad har de haft för effekt för de företag som har varit med i Drivhuset24? Fokus Väst har följt upp några av uppdragen som studenterna har arbetat med genom åren.

- Jag blev imponerad över att studenterna kunde sätta sig in i uppdraget och förstå utmaningen så fort. Att genomföra Drivhuset24 var verkligen en ögonöppnare för mig. De idéer de presenterade har fått mig att tänka i helt nya banor, säger Andreas Sülau, vd på IUC Väst.

IUC Väst lämnade in ett uppdrag till Drivhuset24 i våras för att få hjälp med att ta fram en plattform för att på ett modernt och nyskapande sätt kunna kommunicera med sina olika kunder och intressenter. Då uppdraget kom in sista veckan innan terminsslut var tiden lite knapp för att kunna genomföra ett 24-timmars heat utan istället genomförde studenterna en minivariant av Drivhuset24. De hade endast fem timmar på sig att komma på lösningar på problemen.

- Det var lite synd att vi hade så kort om tid på oss. Jag tror att om vi hade kört 24 timmar så hade vi haft tid att sjunka ner mycket djupare i uppdraget och kommit längre i idéutvecklingen. Men å andra sidan känner jag att jag vill jobba vidare med deras idéer nu under hösten, säger Andreas Sülau.

De idéer som fångade Andreas intresse mest var idéerna kring kunna utnyttja 3D-teknik som informationsbärare vid företagsbesök, samt vilka fantastiska möjligheter ny informationsteknik som augmented reality (AR) erbjuder. AR innebär ”förstärkt verklighet” där man exempelvis kan få upp omfattande information om vad som finns inuti en byggnad eller något annat objekt genom att hålla upp mobilen framför den.

- En sådan idé hade jag aldrig kommit på själv. Det är nog det som är styrkan med Drivhuset24, att studenterna är så kreativa i sina sätt att lösa uppdragen. Nästa steg blir nu att bjuda in studenterna så att de får möjlighet att presentera sina idéer för resten av personalen på IUC Väst, säger Andreas Sülau.

Lotta Kristiansen, Vasco, Fjällbacka

- Drivhuset24 gav mig den där sparken i rumpan man behöver för att ta tag i saker, säger Lotta Kristiansen på Vasco.Vascos utmaning var att på ett enkelt och kreativt lättillgängligt sätt presentera företaget och dess erbjudanden för nya och befintliga kunder samt att ta fram ett etikettförslag till deras schampoflaskor. Två studenter, en från 3d-animation och en från lärarprogrammet fick uppdraget och de tog fram förslag på ny hemsida och en ny etikett.

- Det var ett jättefint utkast på en etikett och tack vare den kom vi vidare med vår produktutveckling och inom kort kommer vi att lansera en ny produktserie bestående av schampo, tvål och balsam.

Ur idéerna som studenterna presenterade plockade Vasco ut godbitarna och idag har de även en helt ny hemsida.

Studenternas utkast på ny etikett ledde till att företaget tog fram en ny och utvecklade flera produkter i sitt sortiment. 

Madeleine Persson och Jakob Stalfors, Länsförsäkringar Älvsborg

- Vi ville få hjälp med att nå ut till en ny målgrupp – unga människor – och lämnade in ett uppdrag till Drivhuset24 för att se vad studenterna tyckte att vi skulle göra. Vi blev verkligen imponerade av vad de presenterade för oss och vi tog deras idéer på allvar. Säger Madeleine Persson, regionchef på Länsförsäkringar.

De fyra studenter som fick uppdraget konstaterade att studenter inte vet så mycket om Länsförsäkringar och att bolaget inte ger ut tillräckligt med information eller marknadsför sig på rätt sätt mot unga människor. Länsförsäkringar fick ta emot hård kritik efter dygnets genomförande. Men de hade en rad konstruktiva förbättringsförslag att komma med.

- Vi bjöd in dem till oss så att de fick möjlighet att presentera konceptet och processen de arbetat fram för hela kontorsledningen. Alla tyckte att studenterna var mycket duktiga och vi trodde på idéerna och gav allt material till marknad- och kommunikationschefen som i sin tur arbetade vidare med studenternas idé, säger Jakob Stalfors på Länsförsäkringar.

Idag, tre år senare, har Länsförsäkringar utvecklat en ny webbsida, en app som har blivit utsedd till ”bästa app” av Web Service Award och har ”om oss” informationen översatt till engelska. Men det största är kanske att en hel annonskampanj har byggt på tesen ”Länsförsäkringar genom livets alla skeden.” Ett förslag som studenterna kom med efter att ha arbetat med uppdraget i 24 timmar.

- Vi kommer att komma in med ett nytt uppdrag till höstens omgång. Vi tycker att det ska bli spännande att se vad studenterna kan komma på för lösningar denna gång, säger Madeleine Persson.

Vågar du också utmana högskolans studenter?

Den 16-17 oktober arrangeras Drivhuset24 nästa gång. Då kommer även studenter från Högskolan i Östfold att vara med och lösa uppdragen som kommer in. Vill du lämna in ett uppdrag eller veta mer om projektet? Läs mer om dygnet på www.drivhuset24.se eller kontakta Erik Wallin på Drivhuset vid Högskolan Väst.