Bland pixlar, plantor och positiva kreatörer

Nyhet 12 mar 2014 Skrivet av: Anna Lärk Ståhlberg

Ett glatt och förväntansfullt gäng stegar in på ACT, en plats i Trollhättan där kreatörer möts för att driva och utveckla sina bolag. För fotograf Catharina Fyrberg och alla andra som deltagit i det regionala affärsutvecklingsprojektet Kultivera är dagen kommen för slutpitch.

Under projektets gång har företagarna fått träna sig på att presentera sitt erbjudande inför andra. De har fått feedback dels från gruppen och dels från en extern panel.

-          Pitchen är en utmaning och visar hur viktigt det är att ständigt fortsätta att jobba med att presentera företaget. För att få potentiella kunder och samarbetspartners att förstå värdeerbjudandet och varför man ska samarbeta och anlita mig, säger Catharina Fyrberg, en av deltagarna i Kultiveraprojektet.

Catharina Fyrberg kommer ursprungligen från Stockholm och har läst en fotoutbildning på Berghs School of Communication och Högskolan för fotografi. För henne handlar fotografyrket om mötet med människan. Att samarbeta med människor, både framför och bredvid kameran.

-          När jag får in ett uppdrag får jag i vissa fall möjligheten att ta ut svängarna och skapa resultat helt utifrån mina idéer. Jag har även uppdrag med tydliga riktlinjer för hur slutresultatet ska se ut. Det viktiga är att jag genomför mitt uppdrag på ett sätt som passar kunden.

Catharina har varit företagare i några år och ville affärsutveckla sin verksamhet och få hjälp med att strukturera upp vardagen i bolaget. Hon ansökte till Drivhusets projekt Kultivera som utvecklar kvinnors företagande inom den kreativa och kulturella näringar så att fler lönsamma och hållbara företag skapas i vår region.

Catharina har börjat använda några av de modeller som presenterades under kursen och det har redan gett resultat.

-          Nu har jag en tydligare och mer effektiviserad kostnadsstruktur och en införsäljningsstrategi som redan har gett nya kunder. Tack vare pitchträningen förstår mina kunder varför de ska välja just mig, på vilket sätt jag skiljer mig från andra fotografer och vad de kan förvänta sig för resultat.

Ett 30-tal färgsprakande företagare har deltagit i kursen - alltifrån skådespelare till kryddodlare, alla med samma målsättning; att de vill öka sin lönsamhet, utvecklas och växa. De har fått tillgång till praktiska verktyg, kontinuerlig feedback från affärsutvecklare och tillgång till kreativa kontorsmiljöer. Lotta Lehikoinen är ansvarig projektledare och har sett utvecklingen bland deltagarna i gruppen.

-          Jag är mycket imponerad av våra deltagares mod och vilja att utvecklas och att utmana sig själva. De flesta har förtydligat sin verksamhet och tar för sig mer. De har fått in nya uppdrag och kunder vilket är ett fantastiskt resultat i projektet, säger hon.

Fotografer: Översta bilden är tagen av: Anders J Larsson och den nedre av Anna Lärk Ståhlberg.

 *Kultivera finansieras av Västra Götalandsregionen, Tillväxtverket - Programmet Främja kvinnors företagande och Drivhuset i Göteborg, Trollhättan, Borås och Skaraborg. En ny omgång av Kultivera kursen kommer inom kort. www.drivhuset.se/trollhattan

 

Tips! – Så bygger du en slagkraftig pitch

En pitch är en kort sammanfattan

de presentation av ditt värdeerbjudande. Den ska fånga uppmärksamheten hos dina potentiella kunder och skapa nyfikenhet och ett intresse av att få veta mer. Det svåraste med pitchen är att lära sig betydelsen av att välja bort information. Många känner att det är viktigt med detaljer och mycket information för att presentationen ska uppfattas som seriös, när det i själva verket riskerar att resultera i ett otydligt budskap. Om åhörarna inte förstår ditt värdeerbjudande är det ditt fel, inte deras. Hur du disponerar din pitch är av stor betydelse. Använd strukturen som hjälp när du bygger upp din presentation. Försök skapa balans mellan de olika byggstenarna så att inte någon av dem (det vanligaste är beskrivningen av din idé) dominerar.