Intervju: IT-mästaren ny partner till Drivhuset

Nyhet 3 maj 2017 Skrivet av: Anders Jakobson

En av de första entreprenörerna som fick hjälp av Drivhuset var Martin Börjeskog. I dag har hans företag IT-mästaren en omsättning på 100 miljoner kronor och 90 anställda utspridda på tre kontor i landet. De är dessutom ny partner till Drivhuset.

IT-mästaren brukar säga att allting började med en stulen vinflaska. Det var i alla fall så Martin och kollegan Rikard Westlund träffades under det tidiga 90-talet när de pluggade på dåvarande Högskolan i Örebro.
- Det var under nollningen som vi blev kompisar. Vi läste inte samma kurser men träffades ändå, berättar Martin.
När de var klara med studierna 1998 fick de höra talas om ett projekt från Svenskt Näringsliv som gick ut på att marknadsföra Högskolan mot små och medelstora företag.
- Det var det som kallas “tredje uppgiften”, det vill säga att högskolor och universitet utöver utbildning och forskning har en tredje uppgift om att samverka med samhället. Vi sökte och fick projektet. 
Uppdraget gick ut på att träffa företag i länet och samla in uppgifter om vad det blivande universitetet kunde hjälpa till med. Utbildningar, forskningsprojekt med mera.
- Det fanns även ett behov av rena konsultuppdrag som Universitetet inte kunde göra. Så då startade vi ett företag och hyrde ut studenter. 
Handelsbolaget hette Studentkompaniet och levde vidare efter projektet då tips om liknande uppdrag ledde till mer jobb. De flyttade in på Netcity samtidigt som Drivhuset startade i Örebro. Studentkompaniet delade kontor med Drivhuset och gruppen kring tredje uppgiften.
- Vi var bland de första som fick hjälp av Drivhuset. Klas Brynte som ansvarade då bjöd in oss och fyra-fem andra nystartade studentföretag till nätverksmöten. Vi träffade banker, jurister och försäkringsbolag. Vi fick även lån och reducerad hyra, så det var en stor hjälp. Vi utnyttjade inte alla kompetenser då, utan senare.
Lagom till att Studentkompaniet omvandlades till ett aktiebolag blev de kontaktade av franchisekedjan Yrkesmästaren som letade efter några som ville starta ett it-företag med bemanningstjänster. 
- Vi startade Yrkesmästaren i Örebro och Värmland AB, och på pappret var det bra, men det fungerade inte riktigt. Vi fick inga kunder och betalade en dyr franchiseavgift. Vi hade varit lite godtrogna, så vi valde att hoppa av. 
Samtidigt tuffade Studentkompaniet på med ett stort uppdrag åt svenska Volkswagen gällande en kundattitydsundersökning. Yrkesmästaren blev IT-mästaren för att förtydliga att det var it de sysslade med och när de båda företagen inte gick att driva samtidigt tog Impera över Studentkompaniets verksamhet.
Detta var 2002 och IT-mästaren breddade sig med outsourcing och tjänster för mail, backup och servrar. Lösningen “Total Cloud” togs fram där kunder köper allt i en och samma tjänst. Men det gick trögt med omsättningen.
- Vi tjänade inga pengar och 2008 gick vi en miljon back. Då gjorde vi några större förändringar i organisationen och sedan dess har vi gjort i princip allt så som vi tänkt göra det. Vi vände resultatet och fick en bra tillväxt med ett stort hopp 2015/2016 då vi fördubblade bolaget. 

I dag har IT-mästaren 90 anställda, där 60 jobbar på kontoret i centrala Örebro. 25 sitter på Stockholmskontoret som öppnades 2012 och resten i Karlstad.
- Vår affärsidé är att leverera högkvalitativa outsourcade tjänster för små och medelstora företag i Norden. Visionen är att vara förstahandsvalet vid outsourcad it-drift. 
Trots att IT-mästaren är förhållandevis stora vill de gärna upplevas som en liten leverantör med snabb återkoppling. 
- I november 2015 gjorde vi en organisationsförändring där vi skapade fyra dedikerade teknikteam. Vi tror på det upplägget och med fler mindre team kan vi omsätta 200 miljoner och det är spåret framåt. 
Sedan 2017 har IT-mästaren blivit en finansiär partner till Drivhuset och Martin hoppas att deras historia kan inspirera.
- Jag tror att många skulle kunna göra som vi, avslutar han.

MARTINS FEM TIPS TILL ENTREPRENÖRER:

1. Fokusera inte för mycket på idén. Många lägger jättemycket tid på att skapa något unikt och nytt. Jag tycker det är viktigare att starta utifrån det man har, för man kommer garanterat att ändra på sin idé. 
2. Lägg minst 50 procent på sälj. Man lär sig väldigt mycket av vad kunden säger.
3. Bygg upp ett nätverk av olika typer av kompetenser som man troligen har nytta av senare.
4. Starta inte handelsbolag utan aktiebolag. Om det bär sig har man bättre skydd i ett AB.
5. Investera pengar i den egna hemsidan. Den digitala marknadsföringen är viktig och man får bra exponering med sin hemsida.

Bonustips till de som kommit lite längre:
6. Skaffa en professionell styrelse och hjälp med ekonomisk uppföljning. Det är lätt att tro att man inte behöver detta, men när det krisar ångrar man att man inte tog tag i det tidigare. 

Text: Anders Jakobson
Foto: Terése Andersson