Studenter vann 190 000 kronor i Teknikerjakten med stöd av Drivhuset

Nyhet 14 jun 2017 Skrivet av: Hanna Schaffer

Teknikerjakten vänder sig till studenter med en teknisk affärsidé. Syftet med tävlingen är att uppmuntra idébärare att ta de första stegen mot förverkligande. Tävlingen är ett samarbete mellan Drivhuset och Karlstads universitet och utlyses en gång varje termin.

Teknikerjakten finansieras av Ljungbergsfonden som vill stötta just de studenter som påvisar ett driv i att omsätta tankar till verklighet - en förmåga som anses attraktiv i ett kommande arbetsliv. I år vann nio affärsidéer som samtliga visat på ett entreprenöriellt förhållningssätt i problemlösning. Potten på 190 000 kronor har fördelats mellan de vinnande bidragen.

Bland vinnarna ses bland annat ett koncept som minskar matsvinnet för privatpersoner, en ergonomisk fönsterskrapa, en app som kopplar ihop studenter med näringsliv, en dryckesbehållare för olika vätskor och ett nytt sätt att odla grönsaker i hemmet. Projektet Formula student hörde också till vinnarna och ansökte om medel för att 3D-printa delar av vingpaket i pappersmaterial.

Årets tävling vände sig till affärsidéer i tidigt skede i syfte att ge den där extra knuffen till att komma igång, då ekonomin är något många unga idébärare upplever som en spärr i sin idéutveckling.

Under våren har Drivhuset tipsat studenter som har en affärsidé innehållande teknisk aspekt att söka till Teknikerjakten. Drivhusets roll har sedan varit att stötta studenterna i ansökningsprocessen, men också att bistå med verktyg för affärsutveckling och kurser inom entreprenörskap.

Studenterna bakom de vinnande bidragen kommer bland annat använda vinstmedlen till marknadsundersökning, besöka en digital mässa, framtagning av prototyp och för att anordna workshop med reklambyrå. Allt i syfte för att ta nästa steg i förverkligandet av affärsidén.

Genom att uppmuntra tekniska lösningar på problem eller behov bland studenter, vill Teknikerjakten skapa ett mentorskap som ökar antalet sökanden till tekniska utbildningar.

”Vi på Drivhuset är imponerade av att se så många bärkraftiga idéer hos studenter på universitetet. Utöver den digitala trenden ser vi en ökning av tekniska affärsidéer, vilket är roligt då teknik kan nyttjas i så många olika former och sammanhang. Nu ser vi fram emot att följa de vinnande teamens utveckling av sina idéer och önskar entreprenörerna stort lycka till!”
- säger Åsa och Hannah, verksamhetschef och affärsutvecklare på Drivhuset Karlstad.

För er som vill söka till Teknikerjakten nästa omgång, håll utkik i höst på Drivhuset Karlstads facebook-sida för närmare information.