Smilings entreprenörsresa

Nyhet 17 feb 2017 [og_group_ref]  | Skrivet av: Hanna Schaffer

”Man kan ju inte sälja cashewnötter utan att tjäna cash – det säger ju sig självt”

Under torsdagen hölls en lunch-föreläsning för 40 entreprenörssugna studenter om Cashewnötter. Men det var inte cashewnötterna som stod i centrum. Bakom idén till de populära mellanmålen står syskonen och grundarna Linnea och Joakim Söderling. Det var utifrån en C-uppsats i Gambia som Joakim och en vän såg den tydliga kopplingen mellan att skapa arbetstillfällen och minska fattigdom. Joakim och Linnea började studera värdekedjan över hur cashewnötter transporterades från odlingsländerna i Afrika till Sverige och upptäckte snabbt att transporterna går över halva jordklotet innan de säljs i butik. Syskonen frågade sig själva varför de inte tog ”fågelvägen” raka vägen från Gambias kust och upp till Sverige. Detta ville de ändra på, men de hade också två andra krav på sin affärsidé. De ville skapa arbetstillfällen i Afrika genom odling och förädling av cashewnötter och de ville att nötterna skulle vara fairtrademärkta, vilket inga cashewnötter som såldes i dagligvarubutiker i Sverige var vid den tidpunkten.

Det första som Joakim och Linnea gjorde, efter att ha undersökt möjligheterna i Afrika var att ställa sig i olika livsmedelsbutiker och fråga kunder som köpte nötter, varför de gjorde det, om de hade någon tanke bakom sitt val av märke, om de skulle välja annorlunda om det fanns ett fairtradealternativ etc. De gjorde helt enkelt kundundersökningar precis enligt det arbetssätt som kallas loopa och som Drivhuset använder sig av. Linnea har tidigare arbetat på Drivhuset Skövde och säkerligen fått med sig en del av knepen kring hur man förverkligar en idé. Joakim däremot har erfarenhet inom sälj och denna kombination visade sig vara ett framgångskoncept och visar återigen på hur viktigt det är att inventera sina egna egenskaper och plocka in dom i företaget. Men det var inte bara den egna kompetensen som var avgörande, utan en rad slumpar, personliga möten och framförallt en stark vilja av att jobba med sin dröm, som de mer eller mindre snubblade över.

2013 vann The Smiling Group Venture Cup, Sveriges största tävling för affärsidéer. Det berodde inte på nötterna i sig utan den goodwill som ligger bakom nötpåsarna, nämligen det sociala entreprenörskapet i att skapa arbetstillfällen i odlingsländerna.

Joakim och Linnea sticker inte under stol med att de ville tjäna pengar på sin affärsidé och menar att det är viktigt att fråga sig när man står inför en företagsstart, att hur ska jag tjäna pengar? Tillväxt är en avgörande faktor om man vill ha med investerare i starten. Och när allt kommer omkring går det ju inte att sälja cashewnötter utan att tjäna cash på det, men för den sakens skull behöver man inte göra avkall på de goda effekterna som företaget skapar genom fairtrade och arbetstillfällen i fattiga länder.