NOTIS: Caseworkshop med Drivhuset i fokus

Nyhet 18 maj 2016 Skrivet av: Victoria Österberg

Sätt ett tiotal drivna studenter i ett rum, förse dem med lite nya verktyg och en klurig frågeställning. Det var precis vad Drivhuset gjorde under förra veckan tillsammans med studentföreningen KarlEkon. Resultatet – imponerande!

Under en caseworkshop hos Drivhuset på Innovation park fick vi förra veckan chansen att samarbeta med studentföreningen KarlEkon. Ett tiotal studenter hade samlats för att vässa sina kunskaper inom marknadsföring.

Tanken bakom workshopen var att de studenter som deltog skulle få med sig nyttiga verktyg från Loopa-utbildningen genom att få testa att arbeta med dem under ett skarpt case. Dagens uppdragsgivare var ingen minde än Drivhuset själva.

– Vi har en primär målgrupp som är studenter vid Karlstads universitet, en bred målgrupp som gör det svårt att nå ut med våra erbjudanden. Vi behövde helt enkelt hjälp med att segmentera målgruppen och hitta nya sätt att nå ut, berättar Victoria Österberg, kommunikatör hos Drivhuset.

Workshopen började med en presentation av caset, genomgång av Loopa-verktygen, blandat med övningar och en demonstration av hur en pitch kan se ut. Under övningarna jobbade studenterna i grupper med Drivhusets case, för att avsluta med att pitcha ett erbjudande från Drivhuset mot en av de målgrupper som identifierats.  

Kvällen var mycket uppskattad, både från Drivhusets och KarlEkons sida.

– Jag upplevde kvällen som väldigt givande och uppgiften var relevant och passade förstaårsstudenter som masterstudenter. Jag hade en tanke, men inte en klar idé över upplägget - men upplägget och uppgiften överträffade mina förväntningar! Jag är jätteglad och nöjd över hur kvällen blev och ser framemot att se hur det här samarbetet kan utvecklas, berättar Emma Wiggur, en av studenterna som var med och arrangerade kvällen.

 

Text: Marie Brunzell