Nyhet 24 May 2019 Skrivet av: Matilda Wiking

Vi på Drivhuset blir glada av de unga, drivna människor vi möter i vår vardag, och speciellt stolta och tacksamma är vi för våra ambassadörer. Nu söker vi nya Drivhuset-ambassadörer till hösten.

Känns det som något för dig? Tveka inte på att höra av dig!
Nedan går det att läsa om vilka förväntningar som finns på dig som vill bli ambassadör samt de fördelar som ambassadörsrollen medför.

Vad gör en Drivhuset-ambassadör?
Som ambassadör hjälper du inte bara till med vägledningar och har möjlighet till att tjäna lite extra pengar. Nedan redogörs för några områden som ambassadörerna verkar inom.

- Närvara på möten
Ambassadörerna träffas ungefär en gång i månaden, oftast på frukostmöte.

- Vara med på mässor och liknande event
Flera gånger per år närvarar Drivhuset på mässor och utställningar. Som ambassadör ska man medverka vid minst ett tillfälle och marknadsföra Drivhuset. Det är även där en har chans att marknadsföra sig själv.

- Sociala nätverk
Ambassadörerna uppmanas att på ett naturligt sätt dela Drivhusets evenemang och postningar i sina egna sociala mediekanaler, samt att skriva egna entreprenöriella inlägg och hänvisa till Drivhuset.

- Alltid marknadsföra Drivhuset
Likt en scout uppmanas ambassadörerna att alltid vara redo att marknadsföra Drivhuset i vilket sammanhang som helst… nästan!

Fördelar med att vara ambassadör, enligt ambassadörerna
I februari 2017 fick dåvarande ambassadörer svara på vad som är fördelaktigt med att vara med i ambassadörsnätverket. Detta är summeringen:

- Nätverk, nätverk, nätverk!
Som ambassadör har man alltid goda möjligheter att nätverka, synas och träffa nya människor. Både inom ambassadörsgruppen och utanför den. Självklart finns det även tillgång (och förtur) till Drivhusets nätverk där möjligheten att träffa högt uppsatta människor inom näringslivet eller tänkbara samarbetspartners finns.

- Utbyten av erfarenheter inom gruppen
Som ambassadör ingår man i en grupp med andra människor som är i en liknande situation entreprenörsmässigt. Vissa har mer eller helt annan erfarenhet än andra och i gruppen stöttar man och hjälper varandra. Frågor och funderingar tas upp inom gruppen och erfarenheter, kunskap och kontakter delas. Man blir motiverad av de andra ambassadörerna.

- Marknadsföring på event
Som ambassadör har man möjlighet att marknadsföra även sig själv i de offentliga sammanhang då man representerar Drivhuset, till exempel på mässor eller andra event. Att använda sig själv som ett exempel på en entreprenör som kommit fram via Drivhuset är helt i sin ordning!

- Personlig utveckling
Som ambassadör har du goda möjligheter att utvecklas personligt. Kanske upptäcker du nya sidor hos dig själv som påverkar ditt entreprenörskap. Kanske “klickar” du med en annan ambassadör som leder till samarbeten eller partnerskap. Glöm inte bort att “Ambassadör för Drivhuset” är något du kan skriva med på ditt CV!

Vill du bli Drivhuset-ambassadör?
Hör av dig till camilla.bergholm@drivhuset.se och skriv lite om dig själv samt varför du vill bli ambassadör.