Nyhet 26 Apr 2018 Skrivet av: Anders Jakobson

I oktober 2017 tilldelades Elin Häggberg Stora influencer-priset i kategorin Årets varumärke för sin teknikblogg Teknifik.
– Jättekul att få den typen av erkännande efter allt hårt slit, säger Elin.

Priset ”tilldelas en influencer som på ett genomtänkt sätt arbetat med och etablerat sitt varumärke”, och i vinstmotiveringen kunde man läsa: "Redan från första inlägget var det tydligt att den här personen hade en genomtänkt plan. Genom en generös och konsekvent attityd tillsammans med strategiskt smarta val har hon byggt ett starkt och hållbart varumärke som lovar gott inför framtiden. Hon har gått från 0 till 100 på drygt ett år och tagit på sig ledartröjan i sin niche. Samtidigt kan vi knappt vänta på att se vad som väntar runt hörnet för denna supertalang." 

Elin hade inte räknat med att vinna och blev mycket överraskad.
– Det kändes helt fantastiskt! Det var oroligt starka profiler i samma kategori så jag var hedrad av att vara nominerad och förväntade mig absolut inte att vinna. Man är rätt ensam i det här yrket så den typen av yttre bekräftelse från andra som verkligen förstår vad en gör betyder supermycket.

Att Elin vann var, när det kommer till kritan, varken oväntat eller överraskande. Visserligen har hon från starten jobbat mycket med just att bygga sitt varumärke, men det är kvaliteten i hennes blogginlägg som är den verkliga förklaringen till framgången. I alla fall för oss som läser eller ser hennes pedagogiska videoklipp. För oss tittare framstår Elin som genuint intresserad av teknik och att hon verkligen vill dela med sig av sina kunskaper på ett tydligt och trevligt vis.

– Jag tänkte väldigt mycket på tilltalet och tonen innan jag startade. Men just den biten har kommit på ett naturligt vis. Jag bara är mig själv när jag skriver och försöker se målgruppen framför mig.

När Elin startade sin enskilda firma 2012 var inriktningen en helt annan.
– Jag startade när jag pluggade på Bollnäs folkhögskola och började hjälpa folk med webbdesign och grafisk design. Då gick jag till Drivhuset och fick hjälp med att starta, komma igång med bokföring etc. När jag ville satsa mer seriöst på företagandet och göra om det till det det är i dag så gick jag till Drivhuset här i Örebro för att bolla.

Det var i januari 2016 och Elins idé var att skapa en plattform för att prata om teknik på ett kul och inspirerande sätt med fokus på kreativitet och att teknik ska göra livet enklare och roligare. – Tanken var att skapa en teknikblogg även för de som inte ser sig som intresserade av teknik och med särskilt fokus för att nå en kvinnlig målgrupp. Jag tänkte att om jag kan nå ut på detta sätt så kommer jag att fylla ett hål på marknaden och på så sätt bli attraktiv för företag att samarbeta med.

Framgången kom snabbt och i dag har Elin 40 000 unika besökare varje månad, och i och med det är bloggen en inkomstkälla i hennes företag. Hon har inga annonser på bloggen, men gör ibland reklamsamarbeten med företag, så kallade ”sponsrade inlägg”, som ger en viss inkomst men inte så att det går att leva på bloggen.
– Om jag skulle vilja leva heltid på bloggen skulle jag behöva lägga supermycket tid på sälj och att producera mycket mer innehåll för att balansera upp mängden av sponsrade inlägg. Det skulle ge en annan typ av blogg och inte nödvändigtvis hur jag vill att bloggen ska vara. Jag vill ha kvalité framför kvantitet.

Men Teknifik är bara en del av Elins företagande.
– Utöver bloggen föreläser jag om teknik, kommunikation och framtiden. Varje måndag är jag med och gör Techsvepet i Aftonbladet morgon, där vi snackar techtrender. Jag gör Elins teknikskola på Sveriges Radio Örebro där vi pratar om vardagsteknik och förklarar grejor så att alla kan hänga med. Jag håller även workshoppar och konsultar/coachar ibland. Det är väldigt blandat!

Det som just nu drar in mest pengar till företaget är föreläsningar. Några gånger i månaden håller Elin föreläsningar med teknikfokus.
– För ett år sedan trodde jag inte att just föreläsande skulle bli en så stor del i mitt företagande, men det är ju frilansarens liv, man vet aldrig riktigt vad som kan tänkas dyka upp.

Hur tror du att ditt företagande ser ut om fem år?
– Otroligt svårt att säga, men jag hoppas att jag kan fortsätta att utvecklas, men hitta fler sätt att skapa olika typer av innehåll. Kanske har jag skrivit en bok eller två och hittat några företag att samarbeta långsiktigt med kring att skapa grymt innehåll, kanske har jag någon egen techprodukt på gång? Jag vill fortsätta bygga på med fler ben helt enkelt, men ändå behålla kärnan av att skapa innehåll med fokus på teknik så att alla ska kunna förstå.

ELINS FEM TIPS TILL ENTREPRENÖRER:

1. Tro på dig själv och dina idéer – det är det viktigaste.
2. Ta hjälp och hitta rätt personer att bolla med. Det finnas så mycket bra stöd att få med allt från affärsplan till bokföring – leta rätt på den. 
3. Hitta kärnan i det du gör, till exempel ”hjälpa människor förstå den digitala samtiden” – då är det lätt att byta form, kanal och uttryck i och med att världen förändras snabbt. 
4. Fira dina framgångar! Som entreprenör tittar man alltid framåt och har tusen saker man vill göra. Då är det lätt att glömma allt bra som redan gjorts. Fram med bubblet för minsta lilla!
5. Hitta fyra-fem entreprenörer som inte gör samma sak som du, men som har samma synsätt och ingång till entreprenörskap. Skapa en liten grupp där ni kan stötta, bolla, peppa och inspirera varandra.

MER OM ELIN:

http://teknifik.se
http://elinhaggberg.se

Text: Anders Jakobson
Foto: Karolina Donnerot