Nyhet 23 Mar 2018 Skrivet av: Anna Nilson

Starta-eget är ett begrepp som de flesta känner till. Och stödet från myndigheter och andra hjälpfunktioner är väl etablerad. Men företagsöverlåtelse, när ett företag köps eller säljs, får inte lika stor uppmärksamhet och det finns heller inte ett lika utbrett stöd. Resultatet? Företag läggs ner och jobb försvinner. Projektet INBETS, där Drivhuset Skaraborg samverkar med Högskolan i Skövde och 12 andra partners i Europa, ska ta reda på behov – och få fler sunda företag att leva vidare.

Det internationella Interreg-projektet INBETS (Innovative Business Transfer Models for SMEs in the Baltic Sea Region) har som mål att undersöka, utveckla och utforma innovativa och överförbara modeller och verktyg för att underlätta företagsöverföring av små och medelstora företag.
– Det kan nämligen vara lättare sagt än gjort, säger Susanne Durst, biträdande professor i företagsekonomi, som projektleder Högskolan Skövdes engagemang i arbetet.

"Saknas ofta kunskaper"

Enligt Durst är kännedomen många gånger för låg.
– Starta-eget, och startups, har ofta ett skimmer omkring sig. Det känns spännande. Och i jämförelse kan det uppfattas som tråkigt att ta över ett befintligt företag. Det kan ha bidragit till att det idag ofta saknas kunskaper om, och uppmuntran, till att köpa eller sälja företag.
I projektet, som finansieras av Interreg BSR, Östersjöprogrammet, ska Högskolan i Skövde bidra med att sätta ljus på de faktorer som köpare och säljare behöver tänka på. På ett mer standardiserat och medvetet sätt än idag.
– Det kan handla om olika saker. Till exempel hur priset på ett företag sätts vid en försäljning eller vilka konsekvenser det kan få när nyckelpersoner försvinner. Det finns många faktorer att tänka in, säger Durst, som också menar att olika finansieringsmodeller kan göras mer synliga och förenkla köp-sälj-processen:
– Det finns flera alternativ, utöver lån från banken, att överväga. Och om de olika alternativen görs mer synliga kan det kanske öppna upp för försäljning istället för avveckling.

Kan göra det mer attraktivt med generationsskiften

Drivhuset Skaraborg, som också deltar i arbetet, har inledningsvis i uppgift att inhämta kunskaper från företagare i Skaraborg samt testa och utveckla entreprenörsförmågor hos potentiella köpare och familjen efterträdare. Många utmaningar är samma oavsett land, men det finns även mycket att lära av varandra.
– Medvetenheten kan bli bättre. Och bättre stöd även kring mjuka värden, som ledarskap, kunskapshantering och affärsutveckling, behövs. Bara för att man har pengarna som krävs för att köpa ett företag innebär det inte per automatik att man är förberedd på att driva det vidare. Med bättre stöd och uppmärksamhet kan det även bli mer attraktivt med generationsskiften i familjeföretag och köp, i stort, för att ta över andras. På så sätt slipper många framgångsrika företag att lägga ner när barnen eller andra yngre inte vill eller har kunskapen ta över, säger Anna Nilson, tillförordnad verksamhetsledare, Drivhuset Skaraborg.