Nyhet 7 Mar 2017 Skrivet av: Anders Jakobson

Det unga Örebroföretaget Deligate har på blott ett år tagit fram en produkt som älskas av branschen och har på kuppen fått två nomineringar i Örebrogalan. Vd:n Adam Vikström anser att ibland måste man vara lite dumdristig för att komma framåt.


Adam Vikström, vd Deligate

Deligates första produkt är en app för livsmedelsbranschen som är en “digital brytlista för butikens manuella avdelningar”. Idén till appen uppstod när Adam och Mattias Chahin jobbade på ICA Maxi. Mattias jobbade i delikatessdisken och såg problem i hanteringen av varorna.

– Utöver svinnet var det mycket pappersarbete som tog tid. Det var 30-40 varor som skulle skrivas in i en pärm varje dag. När öppnades de? När får de säljas? När får de inte säljas? Mattias insåg att det fanns ett behov av att digitalisera listorna för att underlätta för butikerna att datumsortera varorna och undvika svinn, berättar Adam.

Detta var i februari 2016. Adam menar att de gemensamt förstod affärsvärdet i idén och att den inte lät så svår att genomföra, och kontakt togs med programmerare i Göteborg. I samband med att gänget satt i Drivhusets monter under Campusmässan 2016 kom de i kontakt med Inkubera och därifrån var steget till den första potentiella kunden kort.

– Erik Eskils, Inkuberas tidigare vd, är numera butikschef på ICA Maxi vid universitet och han tyckte att idén var klockren.

Eriks butik blev en tidig pilot och Deligate tog fram en MVP (“minimal viable product”, en prototyp) som de kunde utveckla vidare utifrån ICA:s feedback.

– Vi är nöjda med produkten. Den känns “spot on” och är det handlarna vill ha.

Adam och hans kollega Lukas Wallströmmer började sälja produkten via en Powerpoint-presentation i början av juni, vilket han nu beskriver som “vågat”. De sju första kunderna hade de en månad senare.

– Det var kanske lite väl dumdristigt, men vi har haft ett modernt tankesätt där vi först sålt, sedan skapat och fått tillväxt. Det är så många andra som gått i fällan och lagt tid på att utveckla något som kunderna inte vill ha.


Lukas Wallströmmer och Mattias Chahin

Uppenbarligen fungerade arbetsmetoden då Deligate under hösten 2016 hade kontrakt med ett 30-tal kunder. Adam berättar att de reviderade sitt erbjudande och gjorde om i prismodellen. De blev bättre på att sälja och skalade upp och lyckades under 2017:s två första månader knyta ytterligare ett 30-tal kunder till sig.

– Från början tänkte vi hålla oss lokalt men vi insåg att vi behövde täcka upp stora områden direkt. Vi har ringt runt och pratat med handlare runt om i hela Sverige. För oss är direktkontakt bättre än att skicka mail med information.

Mot slutet av 2016 tog Deligate fram ännu en produkt som breddade kundkretsen ytterligare. Den nya appen hanterar även packade varor, vilket gör att alla butiker som inte har manuella diskar numera ingår i målgruppen.

Klarar ni av det här på den personal ni har i dagsläget?

– Vi kommer att behöva styrka upp inom kort, speciellt när det gäller introduktioner i butik som är Mattias roll. Vi behöver även någon som bokar upp möten, så vi kommer att behöva anställa så småningom, men det kräver lite framförhållning.

Adam avslöjar även att det finns en plan om att ta produkten utomlands.

– Absolut, problemet finns ju i alla länder, men vi vill först ha en större bekräftelse på den svenska marknaden.

Adam, Lukas och Mattias startade sitt företagande inom Drivhusets ramar, ungefär ett halvår innan Deligate föddes.

– Vi ville starta företag och vara självförsörjande. Vi hade mängder av idéer - ett eventföretag, sälja energidrycker, reklam på pizzakartonger med mera, och Drivhuset hjälpte oss med olika frågor. Bland annat allt det praktiska kring att starta upp och vad man ska tänka på när det gäller ett aktiebolag.

– Vi lärde oss även att ta hjälp av kunden i utvecklingen av idén och affärsvärdet. I början när vi funderade på ett eventföretag var vi lite låsta, och det vi lärde oss har vi haft nytta av i den nuvarande verksamheten. Speciellt att inte göra för mycket innan utan göra det som kunden vill ha.

Nu är Deligate nominerade i Örebrogalan för Årets innovation och Årets digitala innovation.

– Det är superkul. Jag har inte riktigt koll på de andra nominerade, men Transfer Galaxy har en riktigt bra produkt och kan mycket väl vinna Årets innovation.

– Framför allt tycker jag att det är kul att uppmärksammas i Örebro län. Det finns så mycket hjälp att få här, från Drivhuset, Inkubera och ALMI. Det tycker jag är häftigt - Sverige är bra på det viset.

Adams tips till unga entreprenörer:

  • Innan ni drar i gång, titta på marknaden att det finns folk som vill köpa er tjänst eller produkt. Ta fram en Powerpoint-presentation eller liknande och presentera för tänkbara kunder. Bekräfta att ni är på rätt spår.
  • Våga be om hjälp. I Örebro finns det många ställen att be om hjälp. Man behöver inte göra allt själv. Se till att omge er med människor ni kan lära sig saker av.
  • När ni väl är i gång, ta er tid att stanna upp och utvärdera det ni gör. Det är lätt att fastna i vardagen. Ställ er frågorna: Vad gör vi? Hur kan vi bli bättre? Våga testa nya saker.

Text: Anders Jakobson
Bild: Deligate